5.1.12

När man tror att det kanske skall gå ändå

De små tankarna om syskon växer sig större inför varje månad efter ägglossning. Små förhoppningar om att den där " en på miljonen" kanske är nu. Ett sting av besvikelse när mensen kommer, även fast jag vet att vi nog, troligtvis, antagligen inte alls kan få barn den vanliga vägen.

Innan denna ägglossning gick sambon på akupunktur. Förhoppningarna blev större - tänk om det kanske hjälper. Men nej, skall vi ha syskon till vår älskade dotter så blir det IVF igen.

Vårt lilla ägg får stanna i frysen till oktober 2013. Jag skulle nog vilja göra ett försök detta år.
Samtidigt känner jag mig otacksam. Vi har ju Maja, hon är helt fantastisk! Vi är så tacksamma! Skall man då ha ännu ett barn när man skall vara glad att man har lyckats få ett? (Okej, sambon har ju två)
Samtidigt ser jag hur mycket hennes halvbror betyder för henne. Så att ha syskon är ju en viss trygghet i sig.

4 kommentarer:

Jenny / Ekomamma i stan sa...

Känner igen det där fast vi ännu inte börjat försöka för ett syskon, men det kanske är så att de där besvikna tankana kring mensen har etsat sig fast så hårt att de är svårt att få bort. Klart det vore kul om det blev ändå, men jag är helt inställd på att det blir IVF igen. För syskon vill vi ha, trots att jag som du säger är så himla tacksam över att ha lyckats få E. Jag tycker inte att man ska behöva känna sig otacksam, varför ska vi som har gjort IVF behöva göra det när så många andra pratar om hur många barn de vill ha.

Pez sa...

Jag förstår dina känslor inför ett syskon men du är verkligen inte otacksam för att du känner så.
Längtan efter barn och ett syskon är minst lika stark som för första barnet, iaf för mig.

Kram Pez

Lila sa...

Jag förstår och känner igen mig så mycket i dina tankar. Folk tjatade hit och dit om att vi ska vara tacksam för vår dotter. Men vad fasiken spelar det för roll om man inte känner sig klar och färdig med sin familjebild. Varför ska inte vi IVF'are få längta och önska oss ett till barn utan att känna oss otacksamma.

Jag är otroligt glad och tacksam över vår skatt, men för det gav jag inte upp till ett syskon! Kramis L

Bölänge bor sa...

Go girl å hoppas er eskimå blir till en helt underbar lillasyster eller lillebror.
Du ska absolut inte känna dåligt samvete för att du vill ha en till. Utan tänk att ni har den möjligheten att kanske få ett litet mirakel till <3