21.9.10

Livets ryggsäck med erfarenheter

Likt alla erfarenheter man bär med sig i livets ryggsäck så är erfarenheterna just sina egna.
Jag kan många gånger känna att jag lever i en annan värld - och på sätt och vis är det ju så.

Inte alla har varit i IVF-världen med all väntan, smärtan, längtan, frustration, död, liv och kärlek i ett enda virrvarr på gång. Många vet inte hur det är att befinna sig där. Många vill förstå - men kan ändå inte precis veta hur det är.

Å andra sidan står jag utanför många andra världar. Där människor har cancer, där människor lever utan ben, där människor är svårt sjuka. Jag vet inte hur de har det i sina världar, men jag lyssnar gärna om någon vill berätta.

Precis som med min värld. Jag öppnar den för fanimej alla som vill, för alla som jag anser behöver få höra hur det fungerar, för alla som kanske måste förstå att barn är mirakel och bör behandlas som det. Jag tar varje chans att prata om det - för mig är det viktigt!
Det är viktigt att belysa frågan. Att få samhället att sluta ta för givet och ställa frågan
"Jaha och när ska ni skaffa barn" som om det vore den enklaste sak i världen.

Så mycket jag bara kan kommer jag prata om det - sprida informationen om situationen som är vardag för så många kämpande människor. Som är det viktigaste som finns för så många människor som inget hellre vill bli föräldrar.

Barn är en stor del av livet. Utan barn slutar allting att fungera tillslut. Därför är det nog så viktigt för ökad förståelse och respekt. Viljan att bli förälder är stor hos många. Längtan efter en graviditet med kräkningar och bristningar. Ungar som slänger tallriken med mat på golvet fjorton gånger. Känslorna kring en förlossning och när man får vara en bebis nära.

Det är så mycket tankar och känslor kring det hela och det är inte konstigt eftersom det som sagt är en stor del av ens liv.

Jag går med rak rygg och bär stolt med mig erfarenheterna i livets ryggsäck. Stundtals är den tung att bära - men i jämförelse med många som fortfarande kämpar är min lätt.
Men det skall bli jämvikt i era ryggsäckar också älskade IVF-systrar, det ska bara bli så, orkar ni inte bära själva så finns vi där som orkar bära åt er tills det blir nedförsbacke och allting går lättare.


11 kommentarer:

Jenny sa...

Mycket bra skrivet!!

Lisa sa...

Vilket fint inlägg!

Cecla sa...

Du är så klok o fin du!
Förstår precis det där med att vara i en annan värld... även om jag står utanför just ivf-karusellen... (iaf än.. vem vet vad som händer längre fram när det äntligen blir dags för mig, för oss att kasnke få utöka)
Tur att det finns så fina som du där ute! Det gör en glad och inger hopp :) O säkerligen framförallt för andra som är inne i ivf-svängen! Du, o dina ivfsystrar, gör nog stor skillnad där kan jag tro! Många kramar C

Anna sa...

Håller med!! Hörde rätt nyligen en vän som sa: jag tror det är dags att skaffa nr 2 snart. Jaha tänkte jag, man önskar det vore så enkelt:)

mirakelester sa...

Alla har vi våra ryggsäckar med erfarenheter. Och jag tycker att du är så klok som delar med dig av din! Jag är också öppen om mina erfarenheter även fast Ester kom till på vanliga sättet till slut. Nu har jag vänner som är ofrivilligt barnlösa, och det känns bra att jag kan dela deras börda för att jag vet hur det är.
Många kramar

Hon sa...

tack för dina ord. så jävla bra skrivet. Kram till dig!

Anna sa...

Bra skrivet! Du har en award att hämta inne hos mig. ;-)

Jag vill jag kan... sa...

Vad fint skrivet!! Och så rätt. Jag vet att människor bär på sina erfarenheter, och agerar utifrån dem. Ibland utan att tänka på att andra har sina erfarenheter, sorger, utmaningar och glädjeämnen!

mamma-wannabe sa...

Så klokt!!

Jag är tacksam att ni vågar höja era röster och prata så öppet om barnlösheten - det har varit en enorm hjälp. Skönt att det finns någon som förstår.

Tack för kommentaren hos mig för någon vecka sedan - det verkar som att du hade rätt och jag fel - :)

KRAM

Cornelia sa...

Very well said!

Anonym sa...

Mycket bra skrivet av dig!! Har precis påbörjat min första ivf med blandade känslor, lycka eftersom vi ev. kommer få det efterlängtade plusset men samtidigt oro och ångest för fler misslyckanden. Att läsa det du skriver inger hopp! Tack för det!