26.10.10

Nu har vi fått svar på infektionen

Maja innan allting började. Man ser en liten röd prick till vänster på hennes panna

Förra veckan togs blodprov hos läkarna efter att vi slutat med antibiotikan. Vi fick även en tid för ultraljud på Majas kind då hennes lymfkörtel inte gett med sig, den har varit väldigt svullen men minskat i storlek.

Idag ringer läkaren. Som sagt, det var varken öroninflammation eller urinvägsinfektion som första läkaren trodde och som vi fick medicin mot. Sedan var det gissning på stafylococker och när vi fick hjälp av infektionsläkaren som sa att det skulle tas tester på harpest kändes det som att "äntligen, nu tas det tester"

Svaret de fått på senaste testerna är att Maja utvecklat antikroppar mot just tularemi. Det vill säga harpest. Verkar inte vara en vanlig sjukdom i Sverige, kan tydligen spridas från en sjuk mygga eller fästing till människor.

Läkarna gissar dock på att hon haft två infektioner på samma gång. Dels harpest men även stafylokocker. Återstår att se vad ultraljudet säger om lymfkörteln.
Är fortfarande orolig för mitt lilla hjärta och om det är något mer skit som huserar i hennes lilla kropp. Förhoppningsvis inte, men känner mig ändå inte helt trygg.

När det började bli var innanför utslagen

8 kommentarer:

Emelie sa...

Nämen lillaste podosan då som min farmor brukar säga.
Jag hoppas det blir helt bra snart och att det inte blir något mer strul för lilltjejen.

Drullputta sa...

Va skönt att få ett svar! Men jag förstår att inte oron är helt borta. Usch, ser otäckt ut på bilden...
/ Sara

Pi sa...

Ja, inte ser det riktigt bra ut det där inte. Hoppas hon blir bra snart.

Jenny sa...

Åh lilla tjej!
Jag förstår att ni är oroliga.. Jag hoppas verkligen att infektionerna lämnar hennes kropp väldigt snart...

Styrkekram!

Lila sa...

Hej sötis! Förstår din oro för skruttan er, alltid jobbigt innan man vet helt säkert.

Ja, det är snabba svängningar gällande mig. Sån är jag intensiv periodvis och då händer allt på en gång:).

Fika låter kanon! Kollar i kalendern, har tentaplugg kommande två veckor och är hemma en hel del. Återkommer när jag vet med lägenheten imorgon också, håll tummarna att det går bra för mig:)

Kramis L

Åsa sa...

Usch, inget skoj men ändå skönt att få lite svar på eländet. Stackars liten... Ta hand om er. Stora kramar

Jenny sa...

Lilla gumman som hon har fått stå ut med dessa infektioner.

Hoppas det försvinner för alltid nu så ni kan få fokusera på livets glädjeämnen istället.

Puss och kram<3

MDB sa...

Vad skönt att ha hittat orsaken! Kram.