16.12.08

Äggplock

Väl på kliniken blev vi invisade i ett rum där jag fick klä på mig sexiga sjukhuskläder. En rock och knästrumpor. En sköterska kom in med alvedon och lugnande tabletter.
Kände ingenting till en början utan satt och pratade med sambon ett tag. Han tyckte jag skulle lägga mig ner, men det tyckte inte jag. Så han svängde mina ben över sängkanten och såg till att jag låg stilla.

Då först började det snurra i huvudet. Billig fylla. Sköterskan kom in igen och satte en kanyl i armen och bad mig kissa innan ingreppet.

Upp i gynstolen och fick en supervarm värmedyna på magen, skönt! Sköterskan kopplade på och pumpade in något lugnande. Själva bedövningssprutan i underlivet var det som gjorde mest ont. Smärtan var över på några sekunder dock och jag fick bara fram ett litet "aj".

Själva nålen, dryga 30 cm lång, kunde vi följa på ultraljudsskärmen där man fick se nålen åka in och ut i äggblåsorna och tömma dem på vätska. En annan sköterska satt och ropade hur många ägg som fanns i vätskan.

Totalt 11 ägg fick vi ut. Jag blödde efter ingreppet och fick attraktiva engångstrosor och en binda innan det var dags att återvända till vårt lilla rum.
Värmedyna på magen och kröp ner i sängen. Hade ont på högersida av magen och sköterskan kom in med smärtstillande att föra upp i återvändsgränden (därbak...)

Efter den kändes livet lite lättare. Åt en smörgås och pratade med paret som låg brevid oss. Efter ett tag tyckte jag det var dags att åka. Dålig idé. Mådde sjukt illa i bilen på väg hem. Jag som aldrig fått lugnande kanske inte reagerade så hiskeligt bra.

Slockande på soffan hemma och sov, helt underbart skönt!

Inga kommentarer: